Zoeken
  • Deborah

Time management is zoooo 2008!

Iedereen kent het wel, het gevoel dat je een hele dag bezig bent met van alles en nog wat. Maar aan het eind van de dag heb je de belangrijkste dingen nog niet gedaan. Lange tijd was time management daarop het antwoord. Je taken op een dag gestructureerd inplannen en zo managen dat alles past. Heel efficiënt en effectief, maar…


…time management is een antwoord uit de vorige eeuw. 

Het begrip time management komt uit het industriële tijdperk en werd in de jaren vijftig voor het eerst gebruikt. Tegelijk met het ritme van de algemene dagindeling: 8 uur werken, 8 uur ontspanning en 8 uren slaap. Heel logisch bedacht en in eerste instantie ter bescherming van de arbeiders die anders te lang zwaar werk moesten verrichten. 

Voor de meeste mensen is ‘arbeid’ sterk ontwikkeld van fysiek naar mentaal. Het is een illusie dat je als kenniswerker 8 uur achter elkaar productief kunt zijn. Sterker nog, onderzoeken wijzen uit dat je slechts een beperkte tijd geconcentreerd en gefocust kunt zijn. Time management wordt vaak vanuit een efficiënte insteek toegepast om de dingen die je wilt doen als een puzzel in elkaar te laten passen. Erg weinig mensen houden in de praktijk rekening met de breinrust en het feit dat je als mens slechts een aantal focuspieken op een dag hebt.  De verleiding is groot om, als er een gaatje valt in de agenda, deze weer snel op te vullen met een andere nuttige afspraak. 


Meer dan ooit is onze aandacht versnipperd

Door de introductie van de smartphone, die wereld binnen handbereik bracht en de continue stroom van nieuwe informatie, verkwisten we onze tijd nu meer dan ooit. Continue prikkels en switchen tussen allerlei taken en informatiebronnen versterken het gevoel van ‘nooit meer iets af krijgen’ enorm. Ook de momenten van rust (even wachten bij de kassa, tussen twee vergaderingen in, bij het koffie apparaat) vullen we graag met een blik op het schermpje. 


Met aandachtmanagement krijg je weer regie over waar jij jouw kostbare tijd aan besteed

Het goede nieuws is wel dat je aandacht werkt als een spier en dat het te trainen is.  Net zoals je merkt dat je concentratievermogen geleidelijk afneemt door de manier waarop we tegenwoordig prikkels verwerken, zal je door dagelijkse training het tij moeten keren. 


Met aandacht vergroot je jouw (werk)geluk

Als je jouw aandacht en daarmee je bewustzijn vergroot merk je na een tijd dat je minder stress ervaart. Flow ontstaat door focus en aandacht en laat dat nu net dat heerlijke gevoel zijn dat je ervaart als je helemaal in een taak opgaat. Je verliest je omgevingsbewustzijn en de tijd en ervaart maximale creativiteit. 

Geluk zit in de kleine dingen en door je aandacht te trainen gaan deze dingen weer opvallen. Werkgeluk is het ultieme middel tegen werkstress. Het werkt zo goed omdat je niet alleen rekening houdt met de planning en taken in je hoofd maar met je fysieke behoeften als mens. 





Drie tips om je aandacht te trainen: 

  1. Start je dag zonder externe prikkels. Koop een ouderwetse wekker waardoor je niet in de verleiding komt je dag te starten met een rondje langs de gebruikelijke apps.

  2. Bepaal per dag je belangrijkste doel en doe die taak zonder afleiding en in alle rust (zet je e-mail notificaties uit, leg je smartphone weg, ga op een rustige plek zitten).

  3. Gebruik je smartphone bewuster. Bedenk eerst voordat je er weer gedachteloos naar grijpt wat je wilt opzoeken en ga dat gericht doen. Als je geen specifiek doel had om je smartphone te gebruiken beheers je dan een aantal keren per dag en wees in het moment met aandacht. 

Wil je meer weten over wat aandachtmanagement voor jou of je organisatie kan opleveren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op en je krijgt van mij alle aandacht. 

13 keer bekeken

© 2018 Annick Heijens | Concept+Design